۰۲
خرداد

نقدی بر فیلم «کتاب الی»

شاید اگر تا ۴۰-۳۰ سال پیش کسی حرف از آخرالزمان به زبان می‌آورد، با تمسخر و طعنه دیگران مواجه و یا در بهترین حالت ممکن، به شیعه‌گری متهم می‌شد، اما امروزه اعتقاد به منجی و آخرالزمان در میان تمام ادیان دیده می‌شود و ظهور و بروز آن در تولیدات هالیوود نیز آشکار است.

«کتاب الی» (The Book of Eli) یکی از این فیلم‌هاست که با شعار «همه می‌کشند تا آن را به‌دست ‌آورند، او می‌کشد تا از آن حفاظت کند» روی پرده نقره‌ای سینما نقش بست.

«الی» (با بازی دنزل واشنگتون) در نقش یک منجی آخرالزمانی ظاهر می‌شود که با حفظ کتاب مقدس (انجیل نسخه جیمزشاه) قصد نجات بشر را دارد. مأموریت او که بیش از سه دهه از آغاز آن می‌گذرد، رساندن آخرین انجیل موجود روی کره زمین به «ارض موعود» (در این فیلم: جزیره آلکاتراز) است.

بنا به عادت همیشگی تمام فیلم‌های آرماگدونی هالیوودی، منجی یک آمریکایی است که بشریت و انسانیت را نجات می‌دهد و طبق معمول، آمریکا سرزمینی است که مأمن و ملجأ معرفی می‌شود.

در ابتدای فیلم، دنیایی ویران‌شده و خاکستری نمایش داده می‌شود و جالب این که، سکانس ابتدایی فیلم (شکار گربه توسط الی، کباب کردن آن و شریک شدن موش در این ضیافت) تأکیدی بر نزدیک‌شدن دنیا به پایان است. همچنان که در روایات اسلامی نیز معکوس شدن برخی امور معمول، از نشانه‌های غیرقطعی آخرالزمان عنوان شده است.

در «کتاب الی»، با پیام‌رسانی (Messenger) مواجه هستیم که علیرغم داشتن پوست و ظاهری سیاه، ضمیری روشن دارد و این موضوع، هنگامی بیشتر جلوه می‌کند که در اواخر فیلم متوجه می‌شویم کتاب او به خط بریل است و «الی» آن را با چشم سر نمی‌خوانده و سبب از بر بودن آن نیز، الهامات و القائات درونی است.

حالات و سکنات قهرمان و منجی «کتاب الی» شباهت بسیاری به اولیاءالله دارد و به هیچ وجه به دنبال نفسانیات و شهوات نیست. عرفان او نیز بر اساس عرفان اسلامی و «اسفار اربعه» است. چنانچه «الی» در ابتدای فیلم، مبارزه با تعدی‌گران خیابانی و ظلم آنان را جزئی از مأموریت خود نمی‌داند، اما با گذشت زمان متحول شده و به مقام «الی الخلق» می‌رسد، یعنی حق الناس را ارجح از حق‌الله می‌داند. این موضوع در تغییر کاربری و تعویض نقش «کتاب» از هدف به وسیله نیز کاملاً مشهود است.

یکی از نکات جالب فیلم، شباهت داستان یافتن انجیل توسط «الی» به داستان یافتن الواح انجیل «مورمون» توسط «ژوزف اسمیت» (مؤسس کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان) است.

عقاید «کلیسای عیسی مسیح قدسیان آخرالزمان» که در شهر سالت‌لیک‌سیتی ایالت یوتای آمریکا قرار دارد، در داستان فیلم به وضوح دیده می‌شود. پیروان این کلیسا که به «مورمون‌ها» معروف هستند، معتقدند خداوند باید کسانی را از طریق نبوت فرا بخواند تا انجیل را موعظه کنند و در نظام آن، به خدمت مشغول باشند.

«الی» جلوه بارز «نبی» در اعتقاد مورمون‌هاست. جالب اینکه مورمون‌ها معتقدند صهیون و اورشلیم جدید در قاره آمریکا بنا می‌شود و در طول فیلم نیز، «الی» برای اتمام مأموریت خود، قصد رسیدن به غرب را دارد و هنگامی که او در نمایی در کنار پل معروف «گلدن گیت» در ایالت کالیفرنیا تصویر می‌شود، می‌فهمیم که منظور وی از غرب، همان آمریکا است.

یکی دیگر از مواردی که دلیلی بر وجود عقاید مورمون‌ها در فیلم است، همین حضور الی در جنوب آمریکاست. زیرا مورمون‌ها معتقدند اولین مهاجرت به آمریکا پس از سقوط شهر بابل صورت گرفته است و در طی این مهاجرت، عده‌ای پس از عبور از اقیانوس اطلس به جنوب آمریکا رسیده‌اند. جالب اینکه پل گلدن گیت نیز در جنوب شرقی آمریکا و با فاصله کمی از ایالت یوتا و شهر سالت‌لیک‌سیتی (مرکز کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان) قرار دارد.

ناگفته نماند کتاب مقدس مورمون‌ها، مملو از اشتباهات تاریخی و متضاد با شواهد علمی است و در سکانس پایانی فیلم، نتیجه زحمات «الی» با عنوان انجیل نسخه جیمزشاه (King Jams) به چاپ می‌رسد. انجیل جیمز شاه به نسخه «معیار» مشهور است و معتبرترین اناجیل قلمداد می‌شود. حتی حدود ۲۵ هزار واژه کتاب مورمون (که ادعا می‌شود اصل آن در سال ۴۲۸ میلادی نوشته شده است) از ترجمه انگلیسی انجیل جیمزشاه که در سال ۱۶۱۱ میلادی به چاپ رسیده، برداشته شده است.

در انجیل جیمزشاه ذکر شده که عیسی (ع) برای خدا نماز می‌خوانده است و همه پیامبران نیز چنین می‌کرده‌اند. در این انجیل بشارت به ظهور پیامبر خاتم نیز ثبت شده است. شاید به همین دلیل است که در پایان فیلم، این انجیل در میان کتاب‌های تورات و قرآن قرار می‌گیرد.

البته این نکته به معنای تأیید اسلام نیست، چرا که «انجیل» مرهم آلام بشر غربی معرفی می‌شود و بیانگر آن است که از دید سازندگان فیلم، کتاب‌های مقدس دیگر نسخه‌ای تماماً شفابخش برای انسان آخرالزمان ارائه نکرده‌اند.

نوع چینش سه کتاب آسمانی تورات، انجیل و قرآن به نحوی است که سیر تاریخی آنها را به یاد می‌آورد. البته با نگاهی عمیق‌تر، این نوع چینش، سکوهای قهرمانی را در ذهن تداعی می‌کند. بدین معنا که انجیل در جایگاه اول و تورات در جایگاه دوم قرار می‌گیرند.

در این راستا، خلاصه داستان این فیلم بیانگر آن است که زندگی انسان آخر‌الزمانی بدون حضور انجیل (حتی با حضور قرآن و تورات) رو به ورطه نابودی است و حتی اگر مراد کارگردان از این نوع چینش، تنها اشاره به سیر تاریخی نزول این کتب آسمانی داشته باشد، باز هم با این اعتقاد که قرآن کریم ـ به دلیل عدم تحریف ـ نسخه‌ای تماماً شفابخش برای بشریت ارائه کرده، در تناقض است.

+ + + + +

این مطلب در روز چهارشنبه ۱۹ خرداد هم در روزنامه «وطن امروز» منتشر شد، البته بدون اجازه بنده!!!

این وبلاگ هم نقدی بر یادداشت من نوشته، قضاوت با شما.

+ + + + +

پیشنهاد می‌کنم این فیلم رو هم ببینید

۵۴ دیدگاه

  • علیرضا مرادی گفت:

    میگم تو با اینهمه ذوق درپیت شدی
    بابا بی خیال حرفه ای

    [پاسخ]

  • محمد كلهرNo Gravatar گفت:

    درپیتت‌ام قناری!
    ;)

    [پاسخ]

  • هادی گفت:

    سلام. خیلی خوب و جالب بود. مخصوصا ریز بینی و دقت در ارتباط بین ادیان در آخر فیلم.
    فقط یکی دو تا نکته که به ذهن یه آماتور رسیده:
    ۱- تقریبا وسط فیلم وقتی که گروهی برای به دست آوردن کتاب مقدس تلاش می کنند و دست به هر کاری می زنند در توجیه کارهاشون، رئیس اون ها میگه اگه مردم بدونند چی توی این کتاب هست همه بهش ایمان میارندو پیرو «الی» میشن.
    این نکته هم به این معنی میتونه باشه که اولا انجیل بهترین و برترین کتاب آسمانیه و علت ایمان نداشتن خیلی ها به اون عدم اطلاع و یا به نوعی عدم تبلیغات درست و لازمه.
    ۲- سیاه پوست بودن «الی» میتونه دلیل بر غیر آسیایی بودن «الی» باشه. یعنی نفی اعتقاد ظهور منجی از خاورمیانه و به شکلی همون اعتقاد مسلمین. که خودت هم به شکل دیگه گفتی.
    ۳- اینکه در آخر فیلم انجیل بین تورات و قرآن قرار می گیره ظاهرا بیشتر روی برجستگی و تمایز خیلی زیاد اون مانور میده. چون حتی طراحی و رنگ جلد ، نوع چاپ و داستان فیلم داره اصالت انجیل رو ثابت میکنه.
    ۳- بحثت عالی بود!!! ۲۰!

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۳م, ۱۳۸۹ ۶:۰۷ ب.ظ:

    سلام
    ممنون
    به نکته اول توجه داشتم اما دیدم اگه بخوام وسط مباحث مطرحش کنم، رشته کلام پاره می‌شه
    نکته ۲ جالب بود
    از لطف شما ممنونم :)

    [پاسخ]

  • غریبه گفت:

    سلام
    واسه همینه که در وبلاگم با عنوان “یه خبرنگار باحال” جزو پیوندهام گذاشتم!

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۳م, ۱۳۸۹ ۱۰:۰۸ ب.ظ:

    علیک سلام
    شما بزرگواریدف لطف دارید ;)

    [پاسخ]

  • عماد گفت:

    سلام
    نقد بسیار خوب و جامعی از لحاظ محتویات فیلم بود
    ولی از لحاظ ساختاری و کپی برداری فیلم (مقایسه فیلم از لحاظ کاگردانی و. بازیگری و …..) نقدی اضافه میکردی
    راضی کننده تر بود
    بدلیل اینکه خیلیا از جنبه سرگرمی به فیلم نگاه میکنن
    و شاید اگه آموزه های دینی ما و اعتقاد به امام زمان
    در ما نبود زیاد به اینکه تمام اتفاقات اون ور آب در جریان هست حساس نمی شدیم چون اگه فیلم د رکشور ما یا هر کشوردیگه ای ساخته می شد
    همین نفد که چرا منجی از این کشور انتخاب شده وارد بود
    واقعا استفاده کردم و مممنون
    مطلب جدیدی آپ کردی خبر کن

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۴م, ۱۳۸۹ ۷:۳۹ ق.ظ:

    سلام دوست عزیز
    ممنون از لطفتون
    در مورد اینکه چرا در حیطه مسائل فنی و تکنیکی فیلم چیزی ننوشتم خب به خاطر اینه که سوادش رو ندارم (آدم که با خودش تعارف نداره) به همین دلیل وقتی از چیزی سررشته ندارم، بهتره که بهش وارد نشم
    البته در مورد محتوای فیلم و مبحث منجی هم تقریباً با شما موافقم
    باز هم ممنون از اینکه نظرت رو گفتی، بالاخره نظر افرادی که برای سرگرمی فیلم نگاه نمی‌کنن برام مهمه :)
    موفق باشی

    [پاسخ]

  • مصطفيNo Gravatar گفت:

    سلام مطلب جالبی بود. تحلیلت از ارتباط مفهمی میان اشیا، نمادها و کلام فیلم جالب بود. من که این فیلمو ندیدم اگر داری بهم بده بینم.
    یا حق.

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۴م, ۱۳۸۹ ۸:۴۵ ق.ظ:

    سلام
    ممنون از لطف شما
    شما یه سر به بنده بزن، فیلم رو تقدیم می‌کنم ;)

    [پاسخ]

  • بهناز گفت:

    سلام . این بی ادبی من رو واقعا ببخشید
    قصدم جسارت نبود …
    متاسفانه هنوز موفق به دیدن این فیلم با زیرنویس فارسی نشدم.

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۵م, ۱۳۸۹ ۱۰:۱۱ ق.ظ:

    سلام
    خواهش می‌کنم
    ممنون از پاسخ‌گویی شما
    باز هم سر بزنید، خوشحال می‌شم :)

    [پاسخ]

  • بیننده گفت:

    سلام
    دو سوال
    ۱- این نقد محصول تفکر خود شماست؟
    ۲- اگر دست نوشت خودتون است چرا فرمودید “حتی اگر مراد کارگردان از این نوع چینش، تنها اشاره به سیر تاریخی نزول این کتب آسمانی داشته باشد، باز هم توهینی به قرآن و مسلمانان قلمداد می‌شود.”؟؟

    این نظر شخصی شماست یا دلیل خاصی برای طرحش داشتید؟

    [پاسخ]

  • محمد كلهرNo Gravatar گفت:

    سلام
    ۱ ـ بله
    ۲ ـ من از اندیشه کارگردان خبر ندارم، به همین خاطر حدس زدم که شاید منظورش «سکوهای قهرمانی» بوده باشه، اما در این که این فیلم در تجلیل از کلیسای امریکا و نکوهش ادیان دیگر من جمله اسلام و اعتقاد به منجی هست، هیچ شکی ندارم
    چون در این فیلم بشر را بدون حضور انجیل، بشری گمراه، بی اعتقاد و در جهل نشان می دهد، در صورتی که قرآن هم وجود دارد

    [پاسخ]

    بیننده پاسخ داده در خرداد ۶م, ۱۳۸۹ ۳:۰۵ ب.ظ:

    محمد جان این پاسخ سوال من نبود!
    بنده هم معتقد هستم این فیلم با بزرگ کردن انجیل سایر ادیان رو کوچیک کرده
    اگر شما در مورد چینش کتاب به همان سکوی قهرمانی اکتفا میکردید من مشکلی با نقد شما نداشتم!
    اما اینکه میفرمایید حتی اگر کارگردان با توجه به سیر تاریخی پیدایش ادیان اینکار رو کرده باشه باز هم به مسلمون ها توهین شده بنظرم از روی اعتقادات شخصی است و برای من غیر قابل درک
    دوستانه عرض میکنم وقتی وضیفهء نقد یک فیلم رو به عهده میگیرید بهتره اعتقادات شخصی رو تا پایان آخرین کلمه کنار بذارید
    با تشکر از شما

    [پاسخ]

    بیننده پاسخ داده در خرداد ۶م, ۱۳۸۹ ۳:۰۸ ب.ظ:

    منظور از کلمهء “وضیفهء” وظیفهء بوده
    لطفا پس از اصلاح تاییدش کنید

    [پاسخ]

  • محمد كلهرNo Gravatar گفت:

    سلام و درود
    راستش نمی‌دونم در پاسخ به سوال شما دوست بزرگوار باید چه چیزی می‌گفتم،‌ فکر می‌کنم عبارت «این فیلم در تجلیل از کلیسای امریکا و نکوهش ادیان دیگر من جمله اسلام و اعتقاد به منجی هست» با نظر شما مبنی بر اینکه «این فیلم با بزرگ کردن انجیل سایر ادیان رو کوچیک کرده»‌ همسو و همراستا باشه.

    در مورد نقد هم فرمایش شما در خصوص نقد ساختاری و تکنیکی صحیح است، چرا که تکنیک در سینما یک مقوله همه‌فهم و دارای اصول و مبانی تقریباً ثابت است. اما نقد محتوایی بر اساس درک بیننده و با چاشنی برداشت شخصی همراه است، بنابراین ممکن است مقبول همگان نباشد.
    البته این رو هم عرض کنم که به هیچ وجه در نقد،‌ موضعی تدافعی یا مغرضانه اتخاذ نمی‌کنم، چون اصراری بر نشاندن حرف خودم بر کرسی ندارم.

    ممنون از لطف و توجه بسیار شما دوست عزیز، سعی می‌کنم اگر باز هم چنین نقودی را نوشتم، قبل از انتشار آن را به دوستانی فهیم و فیلم‌ا شناس ارائه کنم تا خدای ناخواسته، ‌اعتقادات شخصی ـ حتی از روی ناآگاهی یا به‌صورت ناخودآگاه ـ در آن دخیل نشود.

    تشکر از توجه ویژه شما دوست عزیز به این مطلب.

    ——-

    راستی خوشحال می‌شم اگر شما رو می‌شناسم خودتون رو معرفی کنید :)

    [پاسخ]

  • بیننده گفت:

    سلام مجدد
    نه متاسفانه افتخار آشنایی با شما رو نداشتم
    آدرس وبلاگتون رو از یک وبلاگ که در مورد همین فیلم نقد!!!!! نوشته بود پیدا کردم
    البته نقد که چه عرض کنم ، صاحب وبلاگ سعی کرده بود بگه فیلم Professional یا همون Leon هم خیلی قشنگه!
    حالا چه ربطی به The Book of Eli داشت فقط خود صاحب وبلاگ و Gary Oldman میدونه که تو هردو فیلم بازی کرده:P

    ممنون از اینکه وقت گذشتی

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۷م, ۱۳۸۹ ۵:۰۰ ب.ظ:

    سلام
    می‌دونم کدوم وبلاگ رو می‌گید، بالاخره هر کسی یه نظری داره و ایشون دوست داشته اینجوری بنویسه. اشکالی هم نداره، فقط نباید عنوانش رو می‌ذاشت «نقد»

    من باید از شما تشکر کنم که وقت گذاشتید و مطلب رو خوندید و در این بحث شرکت کردید
    موفق باشید آقا یا خان بیننده
    باز هم سر بزنید ;)

    [پاسخ]

  • بیننده گفت:

    محمد جان یه سوال خصوصی
    خبرنگار کدوم خبرگزاری هستی؟

    پ.ن:
    به هیچ عنوان اصراری برای گرفتن جواب ندارم

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۷م, ۱۳۸۹ ۵:۴۶ ب.ظ:

    خصوصی نیست دوست من
    انتهای همین پست رو نگاه کنی متوجه می‌شی

    [پاسخ]

  • هیـــــوا گفت:

    نه !همچین درپیتم نیستی!!!D:

    نقد خیلی جالب بوداستفاده کردیم.

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۸م, ۱۳۸۹ ۶:۴۹ ق.ظ:

    همون درپیت خوبه، ادعای آدم رو له می‌کنه، پس مناسبه
    خواهش می‌کنم، باز هم سر بزنید
    موفق باشید

    [پاسخ]

  • هادی گفت:

    سلام. ارادت. بحثای جالبی دارید.
    کلی لذت بردم!
    همین و بس!

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۸م, ۱۳۸۹ ۶:۵۰ ق.ظ:

    سلام
    من هم ندیده و نشناخته؛‌ ارادت
    ممنون از لطفتون
    خوشحال شدم
    همین و بس! :))

    [پاسخ]

  • آسمون7 گفت:

    سلام…
    ممنون از حضورتون…
    رشته های هنری مثه “هنر”یا”معماری”یا درس هایی که دارای گارگاههای عملی هستند در طول ترم کارایه عملی که انجام میدیم باید در پایان ترم با قواعد وقوانین خاصی ارائه بدیم…مطابق نظر هر استاد و شیوه اش…که به این ارائه “ژوژمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان” میگیم…
    وطریقه معمول ارائه اینجوریه که همه بچه ها کاراشونو که تعداد مشخصی داره باید در روز ژوژمان در محلی نصب کنند ودر معرض دید عموم بچه ها واستادا قرار بدن..و استاد محترم میاد وکارها رو نگاه میکنه و توضیح می خواد و بعد همونجا نمره میده ومیره…
    اینم از معنی ژوژمان..

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۸م, ۱۳۸۹ ۹:۴۰ ق.ظ:

    سلام
    خواهش می‌کنم
    بله معنی‌ش رو می‌دونستم، منظورم از پرسش به صورت انگلیسی یه جور اظهار تعجب بود. یعنی اینکه مفهوم ژوژمان با امتحانات معمولی متفاوته. البته شاید شما هم از دانشجویان رشته‌های هنر یا معماری باشید
    الله اعلم

    [پاسخ]

  • آسمون7 گفت:

    سلام….
    راستی لینکی که در بخش دوستان هست کارهای گرافیکی خودتون هست..؟؟؟؟
    خیلی کارایه خوبیه..

    منم گرافیک می خونم….راستی اجازه دارم لینکتون کنم…..

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۱۱م, ۱۳۸۹ ۱۱:۴۷ ق.ظ:

    سلام…
    بله، با اجازه دوستان گرافیست :)

    ممنون، لطف دارید

    همیشه دوست داشتم گرافیک رو اصولی یاد بگیرم، خوش به حالتون!
    خوشحال شدم، باز هم سر بزنید

    [پاسخ]

  • مهشادNo Gravatar گفت:

    واقعا اینها رو تو فیلم دیدی؟
    من که فیلم رو دیدم اما اصلا به این چیزاش توجه نکردم
    نمیدونم اینا رو از کجات در آوردی ؟

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۱۱م, ۱۳۸۹ ۵:۲۵ ب.ظ:

    تقصیر من چیه که شم افقط برای تفریح فیلم می‌بینید؟
    از یه جایی به اسم دوگوله :))

    [پاسخ]

  • خلیفه خدا روی زمین گفت:

    سلام
    دوستان به کامنت تون جواب دادن.
    بیایید بخونین

    [پاسخ]

  • هیوا گفت:

    سلام

    میگم اگر فرصت داشتید من یه کامنتی تو وب خلیفه خدا در جواب شما گذاشتم ملاحظه بفرمائید

    [پاسخ]

  • محمد كلهرNo Gravatar گفت:

    سلام
    بله دیدم و پاسخ دادم
    ممنون بابت اطلاع‌رسانی :)

    [پاسخ]

  • M.K_SoftNo Gravatar گفت:

    سلام.
    فیلم را تازه دیدم و نظرات ارزنده ی شما را هم مطالعه کردم.
    عقیده ی جالبی دارید و فیلم را هم ریز بینانه دیده اید و من هم تا حدودی با شما اتفاق نظر دارم اما از دیدگاه من، انسان صرفا نقاد کار شایسته این انجام نداده است.
    چرا ما به عنوان مسلمان و صاحب قرآن وارد گود نشویم و چنین تفسیر جالبی از قرآن خود ارائه ندهیم؟
    چرا هروقت اسم قرآن می آید، ما یاد روحانی پیر و دور از جامعه ای می افتیم که حداقل ما جوان ها برای حرفش حوصله نداریم؟
    چرا هروقت نام قرآن میآید ما به یاد مزار و قبر و چهلم و سال و… می افتیم و با همین اکتفا میکنیم؟
    واقعا اگر جوان های ما هم در قبال کتاب آسمانی شان احساس بهتری داشتند و این کتاب ارج و قرب و ابهتی برایشان داشت، باز هم با تمامی این گفته ها، این فیلم کارساز بود؟
    من اگر از دید یک جوان و یا نوجوان خام و دلسرد از این دین و حکومت چنین فیلمی را بنگرم، بدون شک در دیدگاه من نسبت به دینم تاثیر خواهد گذاشت.
    در هر صورت ممنون بابت مقاله جالب توجهتان.

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در خرداد ۱۹م, ۱۳۸۹ ۹:۱۵ ب.ظ:

    سلام
    امیدوارم نقد بنده رو بعد از مشاهده فیلم دیده باشید تا تأثیری در پیش فرضهای ذهنی شما نگذاشته باشه
    ممنون از ابراز لطفتون. من هم مثل شما معتقدم ما ابزار و تکنولوژی در هنر رو برای تبلیغ آیین خودمون به کار نبستیم، بعد انتظار داریم مثل یک قرن پیش مردم همچنان به واسطه منبر و روحانی جذب دین بشن.
    مسلمه که چنین تفکری محکوم به شکسته
    متأسفانه ۳۵ سال از ساخت فیلم محمد رسول الله (که به زعم بنده اثر فاخری هم نیست) می گذره و ما هنوز اقدامی در راستای معرفی پیامبر خودون انجام نداده ایم.
    البته ظاهراً آقای مجیدی دارند یه کارهایی می کنن، امیدوارم لااقل این پرژه به سرنوشت پروژه های عظیم دیگه مثل مختار نامه دچار نشه و خیلی زود به بهره برداری برسه و آبرویی برای ایران و جهان اسلام باشه
    الهی آمین
    مجدداً از توجه حضرتعالی تشکر میکنم
    باز هم به وبلاگ درپیت بنده سر بزنید :)

    [پاسخ]

  • دانته گفت:

    با نام خـداوندی که آفریـد…
    با سلام، جناب کلهـر بنده، در وبلاگ «محفل شبانـه» و در نقد این فیلم نظری قرار دادم که خالی از انصاف دیدم سخنی در مورد شما بگویم و شما مطلع نباشیـد. هر چند نمی دانـم که سخن و نظرم را این دوست گرامی تایید کنند یا که خیـر؟!؟ با این حـال لازم به ذکر می دانـم که تنها مواردی که نام شمـا را آوردم خطاب به شمـاست.

    همواره روشنگر و حقیقت جـو باشیـد.

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در تیر ۲۷م, ۱۳۸۹ ۱۲:۱۱ ب.ظ:

    سلام دوست عزیز
    تا این لحظه که این کامنت رو ثبت می‌کنم، هنوز کامنت شما در وبلاگ نام‌برده تأئید نشده است.
    ممنون بابت اطلاع‌رسانی و ممنون از این‌که جانب انصاف رو رعایت فرمودید

    ان‌شاءالله همواره در پناه حق،‌ به دنبال حقیقت باشید.

    [پاسخ]

  • 110 گفت:

    ببینم این چرت و پرت هایی رو که گفتی خودت هم باور داری؟
    میخوام بدونم شخصیت الی یا ایلای کجاش بیانگر اینه که منجی آخرالزمانه؟

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در آذر ۱۸م, ۱۳۸۹ ۹:۲۴ ب.ظ:

    شما اول آداب مناظره و مباحثه رو یاد بگیر، ‌بعد بیا با هم صحبت می‌کنیم!

    [پاسخ]

  • تقدیر گفت:

    سلام دوست عزیز
    نقدت بسیار قوی بود
    راستش وقتی از این فیلمها میبینم غبطه میخورم که چرا ما که تکنولوژی ساخت فیلمی مثل ملک سلیمان(هر چند که چینی ها ساختند )البته تجربه اش رو به ایاران انتقال داده اند،چرا در مورد تبلیغ دینمون اینقدر ضعیف هستیم
    البته فکر نمیکنم با کارگردانهای زپرتیمون جای تعجب هم باشه!!!!!
    فقط یه سوالی تو ذهنم هست این ساعتی که تو پوستر گذاشته شده، نشانه چیه؟؟؟
    ممنون و متشکر

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در آذر ۲۷م, ۱۳۸۹ ۱۰:۲۵ ب.ظ:

    سلام دوست من
    ممنون از اظهار لطفت
    اگه منظورت ۱:۱۵:۱۰ هست، این عدد تاریخ اکران این فیلم رو نشون می‌ده، یعنی ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰
    :)

    [پاسخ]

  • سید محمد چاوشیNo Gravatar گفت:

    سلام چند تا سوال داشتم
    ۱: در ابتدا فیلم بازیگر اصلی چپیه به گردن دارد ایا معنی خاصی دارد
    ۲: در سکانس های انتهای فیلم بازیگر اصلی دشداشه پوشیده و بر روی تخت دراز کشیده ایا معنی خاصی دارد .

    به نظر من بازیگر اصلی یک مسلمان است که به تازه گی با انجیل روی اورده .

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در بهمن ۱۲م, ۱۳۸۹ ۹:۴۵ ق.ظ:

    سلام
    ایشالا مجدد فیلم رو می‌بینم و پاسخ شما رو می‌دهم :)

    [پاسخ]

    سید محمد چاوشیNo Gravatar پاسخ داده در بهمن ۱۲م, ۱۳۸۹ ۶:۴۸ ب.ظ:

    ممنون

    [پاسخ]

  • ... گفت:

    سلام مدتها بود که واست کامنت نذاشته بودم!!!

    نقدت رو نخوندم که بعد از دیدن فیلم بخونمٰ اما مطمئنم کاملا زیرکانه و با دقت کار کردی.

    منتظر فیلمش هستم. ;)

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در اسفند ۱۴م, ۱۳۸۹ ۱۱:۰۱ ق.ظ:

    سلام
    به به! می‌گفتی گوسفندی چیزی قربونی می‌کردم :))
    کار خوبی کردی که نخوندی
    ایشالا بعداً که فیلم رو بهت دادم بخون و نظرت رو بگو
    :)

    [پاسخ]

  • حمید گفت:

    از شما ممنونم تحلیل نسبتا خوبی بود اما اشتباه هم داشت چون محصوا فکر شما بو بیشتر فیلم ببین کتاب بخون و سخنرانی گوش کن خیلی چیزها در مورد این فیلم هست که تو نوشتن نمیگنجه من خودم خوره فیلم با تحلیلش هستم با این حال استفاده کردم ممنون هر فیلمی تحلیل کردی برام بفرس تا با هم بحس کنیم

    [پاسخ]

  • ناشناس گفت:

    :)) :> ;( ;) D: flower :)) :) :( :(

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در آذر ۱۳م, ۱۳۹۰ ۳:۰۱ ب.ظ:

    you ok?

    [پاسخ]

  • شیعه گفت:

    بابا بی خیال…
    یه نگاهی به آخر فیلم جایی که الی اصلاح کرده و داره آخرین قسمتای کتاب مقدسو میگه بندازین…
    نوشته های روی میز خیلی بیشتر از یه کتابه…
    انگار الی تمام کتابای مقدسو کامل داره میگه…
    در کل اینقدر نقد و مزخرفاتی به اسم نقد فیلم از امثال شماها شتیدم که دیگه برام عادی شده همه چیه فیلمو کامل بزارم کنارو با یکی دوتا صحنه کوچیک کل فیلمو زیر سوال ببرم.
    چرا اون جملات قشنگ فیلمو نمیگین؟
    چرا نگاه قشنگ به دنیای وحشی بدون دینو نمیگین؟
    بابا خوب اونا مسیحین و طبیعیه که اگه فیلم بسازن دین خودشونو تو محوریت قرار میدن.
    حالا اگه تورات وسط بود که میگفتین آی هالیوود صهیونیستی…
    آی بیاین که دنیا رو شیطون پرستا گرفتن…
    چرا در باره اونجا که طرف میگه کتاب مقدس سلاحیه برای حکومت به مردم چیزی نمیگین؟
    چرا اونجارو که مادر سولانا به طرف میگه کتاب مقدس درست روبروته و لی باهاش میلیون ها مایل فاصله داریو نمیگین؟
    چرا اونجا که الی به سولانا میگه قبلنا ما همه چی داشتیم ولی نمیدیدیمشون و چیزایی که الان براسش آدم میکشیمو دور می انداختیم رو اشاره نمیکنین؟
    چرا اصلا نمیگین دلیل اینکه الی سیاهپوسته اینه که رنگ و ظاهر آدما مهم نیستو بهترین آدم خدا میتونه یه سیاهپوست باشه…
    چرا ؟ چرا ؟ و چرا؟
    درسته .
    قبول دارم که بعضی از فیلمای هالیوود در ضدیت و مخالف دین و مقدساته ما مسلموناست.
    ولی بابا انصافم خوب چیزیه!
    همه فیلما رو که نباید بهشون انگ زد اونا رو مخالف خدا دونست…

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در بهمن ۱م, ۱۳۹۰ ۱۰:۵۹ ب.ظ:

    قبول دارم تا حدودی حق با شماست
    و اگه قرار بود این مطلب رو امروز بنویسم، ۷-۸ خط پایانش اینچنین نتیجه‌گیری نمی‌کردم و صرفا فیلم رو روایت می‌کردم
    موفق باشی دوست من
    البته انگار شما خیلی آتشی بودی وقتی داشتی کامنت می‌ذاشتیا ;)

    [پاسخ]

  • شیعه گفت:

    محمد آقای گل
    عزیز من برادر من
    مسئله سر آتیشی بودن من نیست.
    که البته حقم دارم به قول شما آتیشی بشم.
    مساله اینه که ما باید به حکم دینمون
    به حکم عقلمون و به حکم عدل رای بدیم و تحلیلامونم منصفانه باشه. حتی اگه داریم در مورد دشمنمون صحبت میکنیم.
    من ناراحتم از کسایی که هر چیزی دلشون بخواد میگن و از هر کار ناحقی برای زیباتر نشون دادن حق ابا ندارن.
    به خدا حقی که بخواد با راه ناحق اثبات بشه و زیبا جلوه کنه از خود ناحق هزاران بار اثرش بدتر میشه…
    من جوون اگه یه بار دو بار بشینم تحلیلای غیر منصفانه و البته مغرضانه یه عده منحرفه راهمنا نما رو گوش کنم(البته جسارت نشه) مطمئن باش دلسردی و دلمردگیم به خود این آدما بر نمیگرده و به وجود مقدس کسی برمیگرده که نابخردا میخوان براه اون دعوتم کنن…

    [پاسخ]

    محمد كلهرNo Gravatar پاسخ داده در بهمن ۸م, ۱۳۹۰ ۹:۱۳ ب.ظ:

    flower

    [پاسخ]

دیدگاه خود را بنویسید

flower D: ;) ;( :> :)) :) :(

خروجی خوراک دیدگاه ها   نشانی بازتاب